Per a començar amb aquesta reflexió considere important definir el concepte de bilingüe. Els bilingües no són la suma de dos o més monolingües, sinó que estan considerats com parlant-oients amb unes característiques pròpies i específiques. A més, les llengües que dominen estan fortament interrelacionades dins de la seua estructura cognitiva, i li proporcionen una competència comunicativa integrada.
Un factor important per a l’aprenentatge de les llengües és l’edat. Si es produeix abans del 6 anys, parlaríem d’adquisició de la llengua, per contra, si és després d’aquesta edat estaríem parlant d’aprenentatge.
Com a mestra considere molt important alguns dels trets característics dels alumnes bilingües; l’actitud favorable envers altres llengües i cultures, així com la capacitat d’integració i la utilització de les diferents varietats, en les llengües que domina, de forma funcional segons la situació, l’interlocutor i el tema tractat.
Des del punt de vista educatiu, la realitat és que no tots els xiquets són valencianoparlants, per tant, el sistema educatiu ha de aportar els mitjans necessaris perquè tots els alumnes esdevinguen persones bilingües.
La millor forma de que l’escola aconseguisca aquest objectiu és proporcionant a l’alumnat models educatius bilingües. A la Comunitat Valenciana s’ofereixen diversos d’aquests programes (PIV, PEV i PIL), que conjuntament amb l’acció del professorat es desenvoluparan amb èxit, perquè tots els alumnes accedisquen a una formació lingüística bilingüe capaç de donar resposta a les necessitats reals que demana la societat.
Encara que els tres programes educatius són favorables per a l’alumnat, des de la meua experiència personal considere que el més interessant per a aprendre una segona llengua és el Programa d’Immersió Lingüística (PIL) dissenyat perquè xiquets castellanoparlants puguen assolir una competència lingüística en la llengua que no li és habitual. I com a conseqüència d’aquest aprenentatge, aconseguir una millor socialització.
Com a conclusió, destaque la importància del bilingüisme, així com la dels programes educatius que faciliten aquest aspecte, ja que reporten molts beneficis a les persones, no solament a nivell lingüístic, sinó també a nivell personal i social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada